Vierasblogissa Juha Järvinen: Ihmiset ja yritykset luovat verkostoja sosiaalisessa mediassa

Ihmiset ja yritykset luovat verkostoja sosiaalisessa mediassa

Jos kuulet yrityksestä, jonka omistaja/toimitusjohtaja sanoo: “Ei meidän yrityksen tarvitse olla sosiaalisessa mediassa, kun olemme B2B-bisneksessä”, voit itsevarmasti korjata tilanteen. Facebookissa oli vuoden alussa 2,6miljoonaa suomalaista ja niiden joukossa riittää valtavasti yrityspäättäjiä. Sosiaalisessa mediassa verkostoituminen on kaiken lisäksi tehty todella helpoksi, jos kiinnostusta vaan löytyy. Siellä tulee olla ja näkyä. Jos tässä vaiheessa sanot: “Olemme me somessa, mutta ei siellä osallistumiseen jää muiden töiden vuoksi jää aikaa”, niin silloin tarvitset apua sen kuntoon laittamiseen. Älä anna kilpailijoillesi etumatkaa jäämällä tässä kohtaa telineisiin.

Älä anna kilpailijoillesi etumatkaa jäämällä tässä kohtaa telineisiin.

On selvää, että etenkin yksinyrittäjät ja pienyritykset haluavat luoda itselleen verkoston ja saada omalle asiakkaalleen parhaan mahdollisen palvelun. Jos yhteistyössä toimivat yritykset allekirjoittavat samat arvot ja toimintamallit, voittaja on asiakas. Näin ollen yritysten luomat verkostot ovat merkityksellisiä loppuasiakkaille. Oman verkoston laajuus on alasta riippuvaista: Wärtsilä moottorin valmistajana joutuu etsimään usein jopa satoja kumppaniyrityksiä, jotta lopputuote olisi paras mahdollinen loppuasiakkaalle.

Me palvelualojen pienyrittäjät pärjäämme vähemmällä, mutta meille verkostojen merkitys on erityisen tärkeä. Jos emme itse pysty tarjoamaan asiakkaalle ratkaisua, on mahtavaa jos meillä on ympärillä osaamista, kenelle asiakas voidaan luotettavasti ohjata. Näin ollen verkoston kumppanit toimivat myös myyjinä toisilleen.

Myynti ja markkinointi sosiaalisessa mediassa

Digitalisaatio on avannut valtavasti mahdollisuuksia myynnille ja markkinoinnille. Vauhti on edelleen niin kova, että uusimpia tietoja, mahdollisuuksia ja ominaisuuksia on erittäin vaikea omaksua, mikäli et päivittäin ole tekemisissä asioiden parissa. Markkinointi ja myynti on siirtynyt vahvasti sinne missä ihmiset aikaa viettävät. Sosiaaliseen mediaan kannattaa panostaa.

Sosiaalisen median parhaat käytännöt oppii tutustumalla siellä mielenkiintoisiin yrityksiin, apinoimalla niiden parhaita käytäntöjä, mutta tuottamalla kuitenkin omaa juttua. Some-ammattilaiset tietävät myös miten sosiaalista myyntiä tehdään. Se on yksi tapa löytää asiakassuhteita, mutta myös oman toiminnan ympärille paras mahdollinen kumppaniverkosto. Jos asiakkaat ovat tänä päivänä netissä, siellä ovat myös aktiivisimmat yrittäjät.

 

Itse olen Sarin tavoin yrittäjä. Olen vastuussa Perintäritari Oy:n myynnistä ja markkinoinnista. Koska budjettimme on pieni, hyödynnän sosiaalista mediaa ja sissimarkkinointia parhaani mukaan toiminnassamme. Perintäalan maine on edelleen mörkö ja me koitamme muuttaa lähestymistapaa ja mainetta. Koska me yrittäjät olemme henkilöitä, jotka auttavat ja kommunikoivat asiakkaiden kanssa, pyrimme myös sosiaalisessa mediassa olemaan ne ketkä näkyvät ja kuuluvat. Perintäritari löytyy Facebookista , Twitteristä ja LinkedInistä , mutta me pyrimme ensisijaisesti löytämään Juha Järvisenä ja Jussi Saarijärvenä henkilöitä, joita pystyisimme luotonhallinnallisissa asioissa auttamaan.

Olen tutustunut Sariin alunperin LinkedInin kautta ja huomannut, että meillä on omissa toimissamme varsin paljon samoja arvoja ja tavoitteita. Auttaminen, pyyteettömyys ja omistautuminen tekemiseen ovat Sarin ehdottomia vahvuuksia. Sari on ehdottomasti tärkeä palanen minun verkostoani, jotta saisin ohjattua omille asiakkaalleni apua. Ja tämä luottamussuhde on rakentunut muutamien hyvien keskustelujen kautta näkemättä livenä toisiamme. Somessa on voimaa.

Hyvää kesää ja pitäkää huolta kesälomabudjeteistanne,

Toivottaa Perintäritarin Juha.

Kirjoittaja toimii yrittäjänä sekä myynti- ja markkinointijohtajana Perintäritari Oy:ssä

Juha Järvinen -Perintäritari Oy

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *