Kannustava johtaja, vai turhanpäiväinen pätijä?

Varmasti sanonta ”sukuaan ei voi valita”, pätee myös pomoihin. Esimiehen tehtävä on auttaa sinua kaikin mahdollisin keinoin, niin että tuki on olemassa, ja sinä pystyt parhaimpaasi tämän avulla.

On monenlaisia, mutta raivostuttavin ”pomotyyppi” on mielestäni ”pätijä”. Tämä pomotyyppi jaksaa jatkuvasti muistuttaa kuinka paljon hänellä on töitä ja mitä kaikkea elämässä onkaan meneillään, ja kuinka kiireinen hän on. Tässäpä uutinen: NIIN ME KAIKKI!

Monesti ne jotka kuuntelevat ja sanovat: ”tietäsitpä vain, niimpä” ovat monessa mukana ja saavat silti kaiken tehtyä. Mutta pomotyyppi, ei näe puuta metsältä, vaan tuijottaa vain omaa erinomaisuuttaan. Luulempa että asioita paljon aikaansaavat, tai etenkään itseensä uskovat, eivät ehdi tai jaksa päteä omalla erinomaisuudellaan, ja taas päinvastoin.

 

 

Tälläisen pomon kanssa on työlästä, kun täytyy kilpailla paremmuuden tunteesta. Kunnioitus ja halukkuus omista asioista kertomiseen ja avoimuuteen vaikeutuu. Voi käydä niin että myyjien/porukan flow tipahtaa, jonka seurauksena myös tulokset!

Johtaja tukee työssä, innostaa, ideoi yhdessä, kuuntelee surut ja auttaa käsittelemään ne, jotta päästäisiin takaisin itse asiaan. Siihen työhön mitä ollaan tekemässä.

Hyvä johtaja ei kuitenkaan tällöin ala vuodattaa omaa surkeuttaan tai ”kuinka paljon olen tehnyt” viime aikoina. Aivan kuin lapsen ja vanhemman suhde: aikuinen lohduttaa ja opastaa lasta, ei toisinpäin! Ei ole lapsen tehtävä ottaa murheita ja huolia, kuten ei myöskään johtaja-myyjä asetelmassa myyjän.

Onko tämä merkki epävarmuudesta? Kenties.

Johtavakin henkilö tarvitsee sitä kuuntelijaa, mutta toiselta taholta. Jos johtajuus ei onnistu ilman itsensä ylistämistä, ja pätemistä, on kentien itsensä johtamisen valmennuksen aika. Suosittelen.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *