Kaikkea kaikille, ei vain toimi.

Kaikkea kaikille, ei vain toimi.

Olipa alasi mikä tahansa, palveluidesi tai tuotteidesi ostajina tuskin on kaikki vauvasta vaariin, yksityishenkilöstä yrityksiin jne. Jokin tietyn tyylinen asiakas tai ryhmä on asiakkaasi. On tärkeää tiedostaa tai pikemminkin päättää mikä on teidän kohderyhmänne, millainen on teidän ihanneasiakas.

Kun tiedät ihanneasiakkaasi, on markkinointi heti helpompaa.  Mitä markkinoinnin keinoja käytät, jotta tavoitat kohderyhmäsi parhaiten? Voit alkaa kohdentaa markkinointiasi niihin kanaviin joissa tavoitat todennäköisimmin tulevat asiakkaasi. Missä unelma-asiakkaasi viettää aikaa eniten?

Tänä päivänä kaikki palvelut ja tieto on saatavissa verkossa, joten sinunkin tulisi olla siellä, edes löydettävissä. Todennäköisesti ei tämäkään yksistään riitä. Ostohousut jalassa oleva asiakas googlettaa ja vertailee tietoa tarvitsemastaan tuotteesta tai palvelusta. IADA-mallissa asiakas on etsimässä tarjoamaasi palvelua ja sinun pitäisi erottua kilpailijoista. Jos et ole vertailuvaiheessa löydettävissä, saa kilpailijasi todennäköisemmin tämän asiakkaan huomion.

Jos kohderyhmäsi on somessa, ole sinäkin. Somessa ei kuitenkaan kannata toimia postaamalla tyrkyttävästi myynti-ilmoituksia. Ole läsnä, keskustelemassa alasi asiantuntijana. Mitä todennäköisemmin, hankinnan hetkellä asiakas kääntyy sinun puolesi, kun olet ensin ollut auttamassa, jäänyt mieleen ja löydettävissä.

 

Markkinointiviestinnässä AIDA –malli on vanha tuttu. Tällä mallilla toimit Somessa mainiosti. Herättämällä huomion, saat aikaan kiinnostuksen jollakin mielenkiintoisella sisällöllä, luot tarpeen ja lisäät ostohalua sekä saat asiakkaan toimimaan.

AIDA: 1) Attention = herätät huomion 2) Interest = herätät kiinnostuksen 3) Desire = saat aikaan (lisäät) ostohalua 4) Action = saat asiakkaan toimimaan.

Somestrategia on hyvä suunnitella kirjata itselleen ylös. Mitä postaat milloinkin, miksi ja miten sen jälkeen kiinnostuksen herättyä odotetaan asiakkaan toimivan, tai pikemminkin ohjataan asiakas toimimaan.

Oman kiinnostukseni herättää, yrityksen värimaailma, kuinka se erottuu, logo ja nimi. Selkeys ja sivujen tiedot sekä sisällöt. Plussaa on, että tiedän jostakin kanavasta tämän yrityksen yrittäjän ja tiedän että hän on tavoitettavissa jos asiaa tulee.

Joten sanoisin, että markkinoinnilla jäädään mieleen, herätetään kiinnostus ja lisätään ostohalua sekä pisteenä iin päälle, on yrittäjän itse hyvä löytyä somesta luotettavuuden lisäämiseksi. Ja mikä tärkeintä, kohdista kaikki energiasi oikealle kohderyhmällesi.

 

Sari Parikka, MyyntiAgenttiS
Kylmää ripaa pelkäämätön Lappeenrantalainen myyntityön sähköjänis, 6 vuoden kokemuksella liikelahjojen ja profiilituotteiden parissa. Toimii B2B pelikentällä yrityksien menekinedistäjänä tuoden uutta ja tuoretta naisnäkökulmaa alalle.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *