Hyvä kello kauas kuuluu paha vielä kauemmas..

Kirjoitin äskettäin vieraskynäartikkelin Myyntitykki sivustolle, otsikolla: ”Tiedätkö kuka sinua tarkkailee?”

Pääset lukemaan artikkelin täältä

Aihetta hiukan sivuten, haluan kirjoittaa ensivaikutelmasta.

 

Ensimmäinen huomiosi omaan olemukseesi, se miltä näytät ulospäin, on mielestäni hymy. Hymyllä vastataan hymyyn, ja luot positiivisuutta ympärillesi. Millainen on sinun henkilöbrändisi, sinun maineesi, ensivaikutelmasi muille?  Yksittäinen henkilö on myös yrityksen mainos. Etenkin yrittäjä, sinä olet yrityksesi mainos. Aina ja kaikkialla.

kuka sinua tarkkailee

Hyvä kello kauas kuuluu paha vielä kauemmas.

 

Itse asiakkaana äänestän helposti jaloillani. Saadessani hyvää palvelua, kerron sen avoimesti eteenpäin. Parhaimmillaan myyjä on onnistunut sen lisäksi että auttoi ratkaisemaan miellyttävällä tavalla ongelmani, myös tuomaan omalla persoonallaan hyvän mielen ja näin ollen saa jatkossakin minusta asiakkaan.

 

 

Vastaavasti saadessani huonoa palvelua tai kohtelua työni puolesta, tiedän, etten myöskään tule asioimaan asiakkaana yrityksessä, jossa minua on kohdeltu epäammattimaisesti. Yksi hieno esimerkki on autoliikkeestä jonne menin hyvinkin tosissani ja ostoaikeissa. Yllätykseksi, koin työasioissa niin huonoa käytöstä, että päätin etten kyllä asioi kyseisessä liikkeessä ainakaan pitkään aikaan.

 

 

Vaikka kokemukseni sai aikaan yksi henkilö suuressa liikkeessä, on tämä henkilö antanut tietyn mielikuvan itsestään, joka vaikuttaa myös yrityksen mielikuvaan. Näinhän emme halua käyvän, emmehän? Kuinka teidän henkilökuntanne kohtelee asiakkaita? Toivottavasti monet voivat rehellisesti vastata että hyvin, jos et ole varma, käytöstapojen kertaaminen henkilöstön kanssa lienee paikallaan?

 

 

Ole kaikille ystävällinen, et koskaan tiedä kenet kohtaat

 

 

kuka sinua tarkkailee

Olin itse asioimassa eräässä autokorjaamossa työasioissa. Asiakkaana ollut mieshenkilö hiukan noitui edellisviikon tapahtumia. Juteltiin siinä ja kuuntelin empaattisesti hänen tarinaansa. Hän näki peräkonttini sisällön ja kysyi mitä myyn? Tarjosin heti käyntikorttiani ja vastasin että autan yrityksiä menekinedistämisessä. Voidaan tavata ajan kanssa, niin kerron kuinka voin auttaa teitä.

 

 

Hän antoi korttinsa ja pyysi, että soittaisin hänelle. Tässä tilanteessa asiakas oli todella innoissaan ottamaan minut vastaan ja sen kummempaa vakuuttelua minun ei tarvinnut tehdä. Olin ”vapaalla” myös vastaanottavainen ja ystävällinen vaikken tiennyt, kuka henkilö on. Tai millä aikein minua lähestyy.

Kortista kävi ilmi, että yritys jossa hän on päättävässä asemassa, on iso kansainvälinen yritys. Tämä tapaaminen on tuonut meille jo useita vuosia kestäneen yhteistyön. Tästä syystä, uskoakseni ensivaikutelmani on ollut miellyttävä ja empaattinen.

Ole aina valppaana. Ole kaikille ystävällinen, sillä et koskaan tiedä kuka sinua tarkkailee. Hän voi olla mahdollinen uusi työnantaja, asiakas taikka yhteistyökumppani!

 

kuka sinua tarkkailee

Yrittäjä, olet alasi ammattilainen, ja haluat varmasti antaa parhaan mahdollisen kuvan potentiaalisille asiakkaillesi. Neuvoisin ottamaan kaikki hymyillen vastaan. Saadessaan hyvän kuvan sinusta ihmisenä, tai yrityksestänne, on taatusti puskaradio puolellanne. Rakenna positiivinen brändisi.

 

Löydät minut myös Facebookista @MYYNTIAGENTTIS

MyyntiAgenttiS

Sari Parikka

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *